Conflict op de werkvloer

Ga in gesprek voor herstel van de relatie

Waar mensen samenwerken, kunnen conflicten ontstaan tussen collega’s. Op zichzelf niets bijzonders en vaak zelfs heel goed voor een organisatie. Conflicten kunnen zaken verhelderen wat de samenwerking kan verbeteren. Maar het komt ook voor dat een conflict tussen collega’s uit de hand loopt. Dan is het tijd om maatregelen te nemen.

Wat doet de leidinggevende?

Het is primair aan de leidinggevende om te bemiddelen bij een conflict tussen collega’s als deze er zelf niet uitkomen. Het is immers zijn of haar afdeling en zijn/haar taak alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar niet iedere leidinggevende is even goed in staat in het omgaan met conflicten. Zo kan een conflict tussen collega’s uitgroeien tot een ware ballast voor de werknemers in kwestie en daarmee de hele afdeling. En mogelijk het bedrijf.

Conflict collega’s?

Als de interventies van de leidinggevende geen vruchten afwerpen en als het conflict escaleert, dan is het raadzaam om een mediator in te schakelen. Door als aan tafel te gaan met een mediator ontstaat de mogelijkheid alles eens goed uit te praten.
De mediator is gespecialiseerd in het op gang krijgen van het gesprek tussen collega’s. De mediator heeft de leiding over het gesprek en zorgt ervoor dat iedereen zijn zegje kan doen. Ook laat de mediator partijen zelf zoeken naar een oplossing voor het conflict.
Het komt voor dat een conflict tussen collega’s al in één gesprek is opgelost. Maar soms is er iets meer tijd voor nodig. Dan volgen er nog een paar gesprekken. Maar als de bereidheid bij partijen bestaat om het conflict echt op te lossen, dan komt de oplossing er ook.
Het mooie van mediation is dat partijen vrijwillig deelnemen aan de gesprekken. Dus als blijkt dat een oplossing echt onmogelijk is, dan kan de mediation op ieder gewenst moment stoppen.

Conflict met leidinggevende

In alle organisaties komt het voor: een conflict met de leidinggevende. Dat kan leiden tot een gespannen werksfeer. Als er geen oplossing komt, leidt het vaak zelfs tot ziekteverzuim. Wat doet u bij een conflict met een leidinggevende dat uit de hand loopt of is gelopen? De meest voor de hand liggende eerste stap bij een conflict met een leidinggevende is in gesprek gaan met elkaar. Veel conflicten ontstaan doordat er niet meer gepraat wordt. Door weer in gesprek te gaan, kunnen beide partijen hun zegje doen om de lucht te klaren. Dat is een noodzakelijke stap om een definitieve oplossing binnen handbereik te krijgen.

Eerste taak: de lucht te klaren

Doordat de mediator neutraal en onpartijdig is, komt dat gesprek aan de mediationtafel vaak snel weer op gang. De mediator heeft de leiding over wie wanneer wat mag zeggen. Zo voorkomt de mediator dat de één de ander overschreeuwt en zorgt hij ervoor dat beide partijen in gelijke mate aan bod komen.
Het is niet zo dat de mediator de oplossing aandraagt, in tegendeel: dat doen partijen zelf. Maar als er dan eenmaal een oplossing voor het conflict is, dan is dat meteen ook een duurzame oplossing.

Eerst naar de mediator

Als landelijke organisatie van ervaren mediators bemiddelen wij dagelijks tussen werknemers en leidinggevenden. Want helaas komt dit soort conflicten maar al te vaak voor. We wijzen dan één van onze ervaren mediators om de dialoog tussen de werknemer en de leidinggevende weer op gang te brengen. Meer weten? Neem gerust contact op met één van onze ervaren mediators.

 

Onze klanten

Zie hieronder de ervaringen van andere met eerstnaardemediator

De verzuimeconoom werkt samen met eerstnaardemediator.

Voor meer informatie bekijk onze website: De Verzuimeconoom

Arbo-dienst

Wij hebben goede ervaringen met eerstnaardemediator.

Voor meer informatie bekijk onze website Vitaal ondernemen

Arbo-dienst

Wij werken al jaren samen met eerstnaardemediator.

Voor meer informatie bekijk onze website: Regiopoortwachters

Arbo-dienst
Wij scoren gemiddeld een 9,0 op basis van 3 reviews
Wij scoren gemiddeld een 9,0 op basis van 3 reviews